A bakony fővárosa
archívum - esemény
archívum - hírek
Kérdezz! Felelek! – Koós Katával
Az előző szám vendége, Nagyné
Fáró Katalin, a Zirci Járás Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője
volt, aki most arra kéri Koós Katát,
a Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ vezetőjét, hogy mutassa be a viszonylag
újnak számító intézményt.
– A Zirci Önkormányzati
Szolgáltató Központ 2017. január 1-jével jött létre. Egy évvel korábban már
megtörtént a családsegítés és a gyermekjólét átszervezése a Zirci Járás
Szociális Szolgáltató Központon belül, s létrejött a Család- és Gyermekjóléti
Szolgálat, valamint a Család- és Gyermekjóléti Központ, mint kétszintű ellátás.
Ezután lépett életbe egy törvényi módosítás,
mely kimondta, hogy a járásszékhely településnek kell fenntartania a Család- és
Gyermekjóléti Központokat, és ezért jött létre egy új intézmény, melyhez átkerült
a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, illetve a Központ, valamint a
gyermekétkeztetés az általános iskola és a szakképző iskola konyhájának
működtetésével. Emellett vendégétkeztetési szolgáltatást is biztosítunk. A
szociális feladatokat ellátó intézmények közül fő profilunknak a gyermekekkel
kapcsolatos teendők számítanak 0-tól 18 éves korig, illetve szociális
körülménytől függően a várandós kismamákkal is foglalkozunk.
A családsegítés és gyermekjólét két szintje között azonban lokális szempontból különbség mutatkozik. – A Család- és Gyermekjóléti Szolgálatot csak Zirc és a vele közös hivatalt alkotó települések, Borzavár és Lókút területén látjuk el, a többi településen más a szolgáltató. A Család- és Gyermekjóléti Központ feladatait viszont a teljes zirci járás területén intézményünk végzi. A két szint közötti különbséget is érzékelteti az intézményvezető: – A Család- és Gyermekjóléti Szolgálattal történő együttműködés önkéntes alapon működik, ellenben ha valakinek az ügye a Család- és Gyermekjóléti Központhoz kerül, akkor kötelező az esetmenedzserrel való együttműködés. A Szolgálat egy problémafeltárást, megelőzést végez, amivel elkerülhetőek a hatósági intézkedések, míg a Központhoz olyan ügyfelek kerülnek, akiknek az esetében belépett a gyámhivatal. Ha a Szolgálatnak nem sikerül megoldást találnia a problémára, akkor kezdeményezhet hatósági intézkedést a Központon keresztül.
A Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központhoz érkeznek be a jelzések is, a jelzőrendszeri tagok mellett magánszemélyek is tehetnek feléjük jelzéseket. Ha éppen nem ők az illetékesek az adott probléma kezelésében, akkor továbbítják azt a megfelelő helyre.
Az önkormányzati fenntartású intézmény feladatköre a tavalyi évtől kibővült az iskolai és óvodai szociális segítői szolgáltatással, melyet két kollégájuk lát el a járás teljes területén.
A következő számban Koós Kata egy
viszonylag szintén új szerveződés, a Bakonyi Önkéntes Műszaki Mentő Egyesület
elnökét, Fallmann Józsefet kérdezi
arról, hogy konkrétan milyen tevékenységet végez az egyesület, miből tartja
fenn magát, és hogyan lehet őket támogatni.
Kelemen Gábor