Zircen is házhoz viszik a segítséget


A krízishelyzet kihirdetésekor az önkormányzatok kapták meg a feladatot, hogy ellássák a 70 év felettieket, amennyiben ez hozzátartozóik által nem megoldható. Zirc Városi Önkormányzat úgy döntött, hogy a 65 év feletti, valamint a mozgásukban korlátozott vagy krónikus betegséggel küzdő zirci lakosok részére is biztosítja az életvitelhez feltétlen szükséges élelmiszer, gyógyszer vagy egyéb fogyasztási cikkek beszerzését.


Ottó Péter polgármester Koós Katát, a Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ vezetőjét kérte fel a feladat koordinálására, aki eddigi tapasztalatairól számolt be. – Az első napokban többen hívtak minket, és érdeklődtek a szolgáltatás igénybevétele felől. Voltak, akik azért telefonáltak, hogy megköszönjék a lehetőséget, hogy gondoltunk rájuk. Aztán lassan elindultak az igénylések, melyek azóta is emelkednek.

Eddig 65 embernek teljesítettük a kérését, ami természetesen nem azt jelenti, hogy ennyi különböző személyt, családot látunk el, hiszen vannak visszatérő igénylők is. Kivétel nélkül mindenki megköszönte a segítséget és továbbra is igényt tart rá. Kedvesen fogadnak minket, és egytől egyig hálásak az emberek.

Megérkezik az önkormányzati segítség egy időskorú polgár részére az intézményi munkatársak közreműködésével

(Fotó: Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ)


Minden hét keddi és pénteki napján intézik a bevásárlást, az igényeket pedig az azt megelőző napokon vagy szerdán 16.00 óráig lehet leadni az intézmény felé. Ezt követően adják le a rendelést az egyik pékségnek, húsboltnak, illetve gyógyszertárnak, akik másnap reggelre összekészítik az árut névre szólóan, blokkal ellátva. – A vásárlást mindig egy üzletben intézzük, mert nincs időnk, energiánk végigjárni több üzletet. De ezt szerencsére minden ügyfél elfogadta, megértette. Így kedden és pénteken reggel, amikor végeztünk a vásárlással, elhozzuk a péksüteményt, húst és gyógyszert, amit aztán a kollégákkal összegzünk, és személyenként dobozokba helyezzük. Majd elkészítünk egy útvonaltervet, hogy a leghatékonyabb legyen a kiszállítás. Indulás előtt mindenkit felhívunk telefonon és tájékoztatjuk a vásárlás végösszegéről, valamint az érkezésünk várható időpontjáról. A vásárlások összegét minden esetben megelőlegezzük, hogy minél kevesebbet kelljen érintkeznünk az igénylőkkel – ismerteti a munka menetét az intézmény vezetője.

Március 28-tól április 11-ig korlátozott kijárási tilalom lépett életbe, melynek egyik rendelkezése szerint a 65 év felettiek az élelmiszerüzleteket, drogériákat, piacokat vagy gyógyszertárakat reggel kilenc és dél között látogathatják. A szabályozás bevezetése egyelőre nem mutat lényeges változást Zircen a szolgáltatás igénybevételében, bár volt olyan idős polgár, aki jelezte, hogy most mehet boltba, így nem kéri az önkormányzati segítséget.


A legtöbb esetben alapvető élelmiszerek vásárlására, illetve gyógyszerkiváltásra veszik igénybe a szolgáltatást, de felmerült a kérdés, hogy a postai ügyintézést, elsődlegesen a csekkek feladását hogyan tudják elintézni azok, akik otthonukban szeretnének maradni. Az intézményvezető ezzel kapcsolatban most azt a döntést hozta, hogy heti egy alkalommal vállalják a csekkek feladását is. A kollektívájuk egyelőre képes kielégíteni a felmerülő igényeket, amennyiben azonban ez a helyzet változna, akkor egy megállapodás értelmében más zirci intézmények kollégái is bevonásra kerülnek. Koós Kata kiemeli továbbá, hogy több helyről is kaptak felajánlást a segítségre, amire eddig ugyan nem volt szükség, azonban hozzáteszi, mindez persze nem azt jelenti, hogy ez a későbbiekben nem fog megváltozni.

Az azonosítás érdekében egyedileg készített, megkülönböztető mellényben járják a várost a munkatársak


Az intézmény vezetője természetesen a munkatársai megfelelő védelméről is gondoskodik. – Igyekeztem az elsők között védőeszközöket – orvosi maszkokat, egyszer használatos gumikesztyűket – beszerezni, mert tisztában voltam azzal, hogy a mi feladatellátásunk hosszú távra szól és a munkatársaimat meg kell védenem. Ezzel egyidejűleg megkértem egy kedves ismerősömet, Mészáros Dominikát, hogy varrjon nekünk mosható maszkokat, és ő gondolkodás nélkül elvállalta. Továbbá munkánk megkönnyítése érdekében láthatósági mellényeket vásároltam, melyeket Navratyil János feliratozott nekünk, aki szintén támogatásként, ellenszolgáltatás nélkül tette mindezt.

Azért tartom ez utóbbit fontosnak, mert így el tudom mondani az ügyfeleknek, hogy a kollégáim milyen megkülönböztető jegyekkel rendelkeznek, ezáltal ők és a környezetük is tudni fogja, hogy mi segítőként dolgozunk, hiszen a többség nem ismer minket személyesen.


A Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ március 25-től kezdődően megszervezte a 65 év felettieknek a napi szintű ebéd házhoz szállítását is. – Naponta mintegy 30 adag ételt viszünk házhoz húsz címre. A szállításban a „Zirci Városüzemeltetés” Nonprofit Kft. is a segítségünkre van azzal, hogy sofőrjei felváltva vezetik a Zirci Járás Szociális Szolgáltató Központ egyik kisbuszát, a kísérő pedig a zirci óvoda egyik óvónője. Ez is jól mutatja az intézmények közötti összefogást.

Az ebédszállítást is a Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ szervezi meg, de segítséget kapnak más önkormányzati intézményektől, ami példázza az összefogást

Az intézmény vezetője ezúton is szeretné megköszönni minden segítőnek, önkéntesnek és munkatársainak a munkáját, támogatását. Mindenkit arra bíztat, hogy kérjenek tőlük segítséget a koronasegitseg@gmail.com e-mail címen vagy a 20/563 2208-as telefonszámon.

Kelemen Gábor