A bakony fővárosa
archívum - esemény
archívum - hírek
Sikeresek a sárga autóval, a jövő lehet rózsaszín is
Riport Kocsis Imre zirci raliversenyzővel és
navigátorával, Henszelmann Zsolttal
Kiemelkedő eredményekkel zárta az elmúlt évet a Kocsis Imre, Henszelmann
Zsolt ralis páros. Az Országos Bajnokságban és a Déli Régióban is második
helyen végeztek a kategóriájukban, a Mikulás Rallye-t pedig megnyerték. A zirci
autóversenyzőt eddigi pályafutásáról és jövőbeni terveiről kérdeztük.
Navigátora is megszólalt a riportban.
A műhelyi szemlét, a jelenleg pihenő versenyautó megtekintését követően abban a szobában ülünk le beszélgetni, ahol egy üveges szekrény polcai zsúfolásig megteltek trófeákkal, és bizony egy másik bútordarab is szükséges ahhoz, hogy elférjenek a kupák, érmek.
– 2006-ban egy Zsigulival kezdtem
a pályafutásomat. A következő évtől már komolyabban vettem a versenyzést, 2007
és 2010 között minden évben kategóriabajnokok lettünk, majd 2011-ben kényszerű
okok miatt abba kellett hagynom. 2018-ban kezdtem újra ralikrosszban, majd a
Hans barátommal (Henszelmann Zsolt) egy szezont teljesítettünk a Rába Ringen.
Tavaly épült az új autó, mert rallye3 kategóriában szerettünk volna indulni, és
szerencsére sikeresek lettünk az elmúlt évben – foglalja össze az eddigi
fontosabb állomásokat Kocsis Imre, akit már gyermekkorában megcsapott a rali szele,
hiszen édesapja is versenyző volt.
Henszelmann Zsolt (balról) és Kocsis Imre versenyautójuk előtt a Mikulás Rallye-n elnyert első díjjal
Két éve alkotnak párost Henszelmann Zsolttal, és hogy milyen jól működnek együtt, arra példa többek között az Országos Bajnokságban és a Déli Régióban elért második helyezés és a Mikulás Rallye megnyerése. Ez utóbbi verseny különösképpen emlékezetes marad számukra, és nemcsak azért, mert elsőként hajtották át a céldobogón: Imre ugyanis rajtszámukat, a 117-est vette figyelembe a célkitűzésnél, ennek megfelelően kategória első, Suzuki Kupa első és abszolút hetedik hely szerepelt a tervben, és mindez valóra is vált.
– Még
mindig nem tudom, mit keresek a jobb oldalon – mondja Henszelmann Zsolt, utalva
arra, hogy korábban ő is sokáig pilóta volt, előfordult, hogy versenyen is
találkoztak jelenlegi társával, akkor még ellenfélként. 2009-ben, amikor
beindította vállalkozását, felhagyott a versenyzéssel, aztán sok évvel később
egy zalaegerszegi autóstalálkozón összefutottak Imrével, aki feltette neki a
kérdést: „Mi lenne, ha beülnél mellém?”. Zsolt úgy döntött, hogy belevág, és
eddig jól megfelelt az új szerepkör adta kihívásoknak. Úgy látja, a
legfontosabb a kölcsönös bizalom, ami meg is van kettejük között. A harmadik
évet kezdték meg együtt, kell még idő, hogy összecsiszolódjanak, de az eddig
elért eredmények is azt bizonyítják, jó úton haladnak a cél felé. – Minél
jobban ütemre kell mondani az információt a pilótának, hogy fel tudjon készülni
egy adott szakaszra, kanyarkombinációra, ő pedig improvizál és megoldja –
érzékelteti a vezetőéhez hasonlóan felelősségteljes és fontos feladat lényegét a
navigátor.

És van egy
harmadik tényező is, maga a versenyautó, amely figyelemfelhívó sárga színével,
támogatók hosszú soráról árulkodó matricákkal felruházva a Kossuth utcai
műhelyben várja a szezon kezdetét. Utcai személyautóból transzformálták
versenygéppé, Imre a mobiltelefonján pörgeti végig az átalakítás folyamatát, és
rácsodálkozik az ember, hogy „miből lesz a cserebogár”. – Teljesen kipakoltuk,
lekapartuk, szétszedtük, becsöveztettük, újraépítettük. Volt egy jó barátom,
aki a festésben segített. Kevés időnk volt arra, hogy összerakjuk. Kis
költségvetésű autóról van szó, amihez viszonylag olcsón lehet alkatrészt szerezni,
nem utolsósorban édesapám ezzel foglalkozik, így értünk is hozzá. Az persze nem
kizárt, hogy később majd egy másik autóval folytassuk a versenyzést, ha erre lehetőségünk
nyílik.

Aszfalton és terepen is
jól állta a sarat a versenyautó a különböző futamokon

Az országos bajnokságban történő
induláshoz megalapították a Bakony Rali Szabadidősport Egyesületet, melynek a
két versenyző mellett a baráti körből kialakuló támogatók a tagjai. Gyakorlásra
nagyon nincsen lehetőségük, nem engedhetik meg, hogy a gumikat elkoptassák erre
a célra, ezért a versenyek előtti pályabejárásra helyezik a hangsúlyt, hogy
minél több információt elraktározzanak, feljegyezzenek az indulást megelőzően.
Segítségükre vannak nagy tapasztalattal rendelkező, jó nevű versenypilóták,
akik egy adott pálya előnyeire, hátrányaira készítik fel a párost, tanácsokkal
szolgálnak például a guminyomásra, futómű-beállításra vonatkozóan. Zsolt
Veszprémben él, Imre Zircen, de azt mondják, napi kontaktusban vannak
egymással, mindent átbeszélnek és átszellemülnek a versenyek előtt.

Henszelmann Zsolt és Kocsis Imre remek párost alkot, amely az eredményekben is megmutatkozik
Imre érthetően büszke a trófeáira, és ami elfért ebben a szekrényben, az még nem is a teljes gyűjtemény
A zirci pilóta
az „alázat” szót említi elsőként, amikor arról kérdezzük, mi szükséges ahhoz,
hogy valakiből jó autóversenyző váljék. Hozzáteszi azt is, hogy nagyon sok
felkészülést, háttérmunkát igénylő sportágról van szó, s mindehhez nagy szükség
van a család türelmére, a baráti segítségre és a támogatókra. Jó érzéssel tölti
el a ralis párost, hogy a versenysporthoz nélkülözhetetlen szponzorok mellett
nagyon sokan szurkolnak is nekik, ezt főleg a közelben megrendezésre kerülő
Mikulás Rallye-n szokták megtapasztalni, ahol sokszor mínuszokban, fütyülő
szélben állnak a pálya szélén a nézők, de előfordult olyan is, hogy távolabbi
helyeken, idegenektől kaptak biztatást. Bizony hiányozni is fog a közönség,
hiszen a továbbra is fennálló veszélyhelyzet miatt egyelőre „zárt kapuk” mögött
veszi kezdetét majd a szezon.
Az idei évben hét-nyolc rajtot terveznek, a déli és az északi régió futamain is szeretnének ott lenni. Imre gyerekkori álma, hogy Egerben leguruljanak a céldobogón, amire reményei szerint lesz lehetőség. A távolabbi helyszínek mellett a Mikulás Rallye sem maradhat ki a versenyek sorából, annál is inkább, mert kategóriájukban címvédőként indulhatnak a megmérettetésen.
Az
országoson és a déli régióban elért második helyezéseket szép eredményként könyvelik
el, ugyanakkor hozzáteszik, idén szeretnének javítani, ennek megfelelően az
autó is fejlesztésére is sor került télen. A tavalyi évben el voltak maradva a
többiektől a gumik minőségében, most már ehhez a szinthez is felzárkóztak,
emellett új váltóval vágnak majd neki az idei első, orfűi versenynek. Amint
lehetőség lesz rá, szeretnének egy erősebb motort is a versenygépbe.

A navigátor ülésében most valaki más foglal helyet…
Amikor a továbbiakról kérdezzük a párost, nem lehet kétséges, hogy folytatják együtt, nemcsak sporttársak, hanem barátok is, amíg idejük és az anyagi helyzet lehetővé teszi, versenyeznek. Persze az autósportban is van egy bizonyos korhatár, melynek elérését követően sokan felhagynak a versenyzéssel, Imre azonban egy kicsit másként határozza meg a pályafutás további szakaszát, előrevetítve egy jövőképet is: – Addig versenyzek, amíg a kislányom, Jázmin be nem ül helyettem. Ha arról van szó, rózsaszínre is átfestem az autót.
Az alábbi felsorolással
ezúton is köszönetet mondanak azoknak, akik segítik a versenyzésüket,
egyengetik az útjukat. Először is kiemelik szervizcsapatukat, Alexet és Ricsit.
Támogatóik: STOP Autósbolt Veszprém, Erdészeti Bolt Zirc,
Bakos Tető, Dombi Elektro, Motor Bérbe, BakonyTerv, Güde Hungary Kft., Hamburger
BOX Zirc, Steve, Peti Pizza Zirc, VESZP-JÉG Kft., Cuha-Trans Kft., Dr. Tető
Bt., Hans Pizza Veszprém, Navila-Net Grafika, Blaha Karosszéria, RallyShop-HU,
Kocsis Autószerviz. „Akiknek még
szeretnénk megköszönni az elmúlt évet: Családom, Henszelmann-Halas Család,
Szemmelveisz Család, Kórik Miki, Köpci, Frecskó Család, Sulyok Bálint, Gyufa,
Pathy Dani, Tóth Gergő, Ender Norbi, Blaha Zsolti, Máté, Tüdő, Doleschall István,
és akik szurkoltak nekünk.”
A cikkben szereplő fotók jelentős részét Kocsis Imre bocsátotta rendelkezésünkre.
Kelemen Gábor