A bakony fővárosa

archívum - esemény

archívum - hírek

Pályázatok és programdömping egy Boldog Iskolában


Prezi, Szív City, Famta, Boldog Iskola, horrorszoba, adventi koszorúk… Minden kifejezés kapcsolódik a III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskolához. Van közötte, ami magyarázatra szorul, de az értelmező kéziszótár helyett inkább Balázsné Györek Zsuzsanna igazgatónőt hívtuk segítségül.


Az igazgatói irodába történő belépés előtt udvariasan felhívják a figyelmemet, hogy ne nézzek jobbra. Persze szófogadatlanul már csak azért is odanéz az ember, s nem bánja meg, hiszen szó sincsen rendetlenségről, a sok új, pályázat keretében beszerzett eszköz várakozik itt.


Az EFOP-3.1.5. számú, hároméves pályázatunk eszközei láthatók. Várjuk még a bútorokat, amellyel a nyelvi termet szeretnénk berendezni, hiszen alkalmasak arra, hogy csoportmunkát végezzünk, különböző technikákat, módszereket alkalmazzunk az órákon, zömében a nyelvórákon. Célunk, hogy a 21. századnak megfelelő nyelvoktatást tudjunk biztosítani a gyerekeknek. Nagyon sok társasjátékot is kaptunk a pályázat keretében, nálunk mindig van egy olyan szoba berendezve a DÖK által rendezett megmozdulások alkalmával, ahol a diákok társasozhatnak, és a kollektívával is szeretnénk majd játszani. Ennek a pályázatnak az a célja, hogy az iskolai lemorzsolódással veszélyeztetett gyerekeket próbáljuk meg felzárkóztatni és életcélokat tűzni ki eléjük.


Balázsné Györek Zsuzsanna igazgatónő tárgyalóasztala is azt sugallja, hogy a várakozás időszakában vagyunk


Az EFOP-3.2.5. számú pályázat keretében nagyon sok programot valósítottak meg a 2018–2019-es tanév első félévében. Ilyen volt például a Prezi-s előadásuk, amelyen a magyar fejlesztésű prezentációkészítő programot mutatták be az diákoknak. Több lehetőséget rejt magában, mint a Power Point, ugyanakkor élő internetkapcsolat kell hozzá. A harmadik pályázatunk keretében azonban annyira felfejlődött a Wifi és az internet sávszélesség, hogy már ez sem jelent gondot, sőt mobilinternetet is tudnak használni a tanárok oktatási segédeszközként.


A Famta programmal azt tanítják meg a fiataloknak, hogyan kell anyagilag megtervezni az életet, sok jó tanácsot, kapaszkodót kapnak, s mindezt interaktívan, játékos feladatokkal. A további programokat is sorolja az igazgatónő. Fővárosi kirándulásra került sor, a diákok szakirányuknak megfelelően látogatták az ELTÉT, Műszaki Egyetemet, képzőművészeti kiállítást. December 11-én pályaorientációs témanapot tartanak, rendkívül széles tematikus előadási repertoárral, óránként tizenhárom helyszín közül választhat majd háromszáz tanulójuk. Összesen nyolc szakkörük működik az iskolában a pályázat keretében.


A harmadik, folyamatban lévő pályázatuk eredményeként informatikai eszközök beszerzésére került sor, teljesen kiépült az intézmény falai között a hálózat nélküli internet, s továbbképzéseken is részt vesznek a pedagógusok. Ettől a tanévtől bevezették az iskolában az elektronikus naplót, melyet a pályázati úton beszerzett laptopokkal jól tudnak vezetni.


Természetesen a pályázatokon kívül is van élet: a Zirci Mentőállomás nemrégiben újraélesztési bemutatót tartott a gimnáziumban, diákok, pedagógusok kipróbálhatták az életmentés technikáját, amely soha nem lehet tudni, mikor jöhet jól az életben. Sok kérdés is elhangzott a diákok részéről, melyre készségesen válaszoltak a helyszínre érkező mentők.


Minden diák kipróbálta az elsősegélynyújtás technikáját, miután a zirci mentősök bemutatták azt (Fotó: Radics Péter)


Megismerhették a Szív-City nevű alkalmazást is, melynek célja a segítségnyújtás támogatása szívmegállás esetén, a helymeghatározást és a navigációt lehetővé tevő okostelefonok lehetőségeinek felhasználásával. „Gyalogos segítségnyújtást támogat olyan településeken, ahol a nagy népsűrűség miatt nagy valószínűséggel tartózkodnak a közelben önkéntes segítségnyújtók, akik a mentő megérkezése előtt a helyszínre érhetnek, és életmentő elsősegélyt nyújthatnak azoknak, akiknek megállt a szíve.” (Google Play)


Halloween Bulit is rendeztek a Diákönkormányzat szervezésében tökfaragással, horrorbüfével, süteményversennyel, tornatermi bállal, ijesztgetős szobával. Sok diák bújt jelmezbe, kép sajnos nem készült, de tényleg félelmetes buli lehetett a suliban.


Nyílt napot tartottak, előtte körbevitték az iskola jó hírét a járásban, Balázsné Györek Zsuzsanna igazgató ilyenkor az első évfolyamos diákjait is magával viszi, hogy személyesen tudják elmondani tapasztalataikat a pályaválasztás előtt álló nyolcadikos kortársaiknak. Hol véradóként, hol színjátszóként, hol képzőművészeti kiállítás alkotóiként láthatjuk a bélás diákokat, a minap pedig ünnepélyesen feltűzték a szalagot a végzős tanulóknak.


A karácsonyi ünnepkör hangulata elérte a III. Béla Gimnáziumot is. Már hagyomány az iskolában az adventi koszorúkészítés, a szorgos kezek ezúttal is a diákok, pedagógusok, szülői munkaközösség soraiból kerültek ki. A kreatív csapatmunka eredménye látható is az iskola aulájában, szebbnél szebb koszorúk, ajtódíszek kínálják magukat, az eladásukból befolyó bevételt a Szülői Munkaközösség a diákokra fordítja majd.


Az adventi koszorúkészítés a kreativitása mellett mindig egy nagyon jó közösségi program is (Fotó: III. Béla Gimnázium)


A szintén hagyományos, de most egy kicsit rendhagyó karácsonyi koncertjüket december 21-én, 10.00 órától tartják a bazilikában, melyen külső érdeklődőket is szeretettel látnak. Amellett, hogy a zeneiskola pedagógusai megörvendeztetik az iskola közösségét egy meghitt koncerttel, versek, beszédek, monológok is elhangoznak majd, egyik pályázatuk pedig módot ad arra, hogy minden diáknak kerül valami az iskola „családi karácsonyfája” alá.


Boldog Iskola a Gimi - 2018. október 1-jétől Boldog Iskola vagyunk – mondja Balázsné Györek Zsuzsanna igazgatónő. „Miért, ez eddig nem így volt?” – gondoltam magamban, hiszen nem szoktam látni szomorkás arcokat a gimnáziumban, mindig is a családias légkör uralkodott itt. Most azonban másról van szó, mint megtudjuk, a III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola a „Jobb Veled a Világ Alapítvány” által kiírt pályázaton elnyerte a BOLDOG ISKOLA címet. A pályázat célja, hogy a pozitív pszichológia kutatásainak eredményeire építve és annak módszereit alkalmazva a tanulók csoportosan és egyénileg ismerjék meg a boldogság fő összetevőit. „Arra törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.” (Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Jobb Veled a Világ Boldogságóra Program fővédnöke, klinikai szakpszichológus)


Kelemen Gábor