A bakony fővárosa
archívum - esemény
archívum - hírek
Pályázatok és programdömping egy Boldog Iskolában
Prezi, Szív City, Famta, Boldog Iskola, horrorszoba, adventi koszorúk… Minden
kifejezés kapcsolódik a III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és
Alapfokú Művészeti Iskolához. Van közötte, ami magyarázatra szorul, de az
értelmező kéziszótár helyett inkább Balázsné
Györek Zsuzsanna igazgatónőt hívtuk segítségül.
Az igazgatói irodába történő
belépés előtt udvariasan felhívják a figyelmemet, hogy ne nézzek jobbra. Persze
szófogadatlanul már csak azért is odanéz az ember, s nem bánja meg, hiszen szó
sincsen rendetlenségről, a sok új, pályázat keretében beszerzett eszköz
várakozik itt.
– Az
EFOP-3.1.5. számú, hároméves pályázatunk eszközei láthatók. Várjuk még a
bútorokat, amellyel a nyelvi termet szeretnénk berendezni, hiszen alkalmasak
arra, hogy csoportmunkát végezzünk, különböző technikákat, módszereket
alkalmazzunk az órákon, zömében a nyelvórákon. Célunk, hogy a 21. századnak
megfelelő nyelvoktatást tudjunk biztosítani a gyerekeknek. Nagyon sok társasjátékot
is kaptunk a pályázat keretében, nálunk mindig van
egy olyan szoba berendezve a DÖK által rendezett megmozdulások alkalmával, ahol
a diákok társasozhatnak, és a kollektívával is szeretnénk majd játszani. Ennek
a pályázatnak az a célja, hogy az iskolai lemorzsolódással veszélyeztetett
gyerekeket próbáljuk meg felzárkóztatni és életcélokat tűzni ki eléjük.
Balázsné Györek Zsuzsanna igazgatónő tárgyalóasztala is azt sugallja, hogy a várakozás időszakában vagyunk
Az EFOP-3.2.5. számú pályázat keretében nagyon sok programot valósítottak meg a 2018–2019-es tanév első félévében. Ilyen volt például a Prezi-s előadásuk, amelyen a magyar fejlesztésű prezentációkészítő programot mutatták be az diákoknak. Több lehetőséget rejt magában, mint a Power Point, ugyanakkor élő internetkapcsolat kell hozzá. A harmadik pályázatunk keretében azonban annyira felfejlődött a Wifi és az internet sávszélesség, hogy már ez sem jelent gondot, sőt mobilinternetet is tudnak használni a tanárok oktatási segédeszközként.
A Famta programmal azt tanítják meg a fiataloknak, hogyan kell anyagilag megtervezni az életet, sok jó tanácsot, kapaszkodót kapnak, s mindezt interaktívan, játékos feladatokkal. A további programokat is sorolja az igazgatónő. Fővárosi kirándulásra került sor, a diákok szakirányuknak megfelelően látogatták az ELTÉT, Műszaki Egyetemet, képzőművészeti kiállítást. December 11-én pályaorientációs témanapot tartanak, rendkívül széles tematikus előadási repertoárral, óránként tizenhárom helyszín közül választhat majd háromszáz tanulójuk. Összesen nyolc szakkörük működik az iskolában a pályázat keretében.
A harmadik, folyamatban lévő pályázatuk eredményeként informatikai eszközök beszerzésére került sor, teljesen kiépült az intézmény falai között a hálózat nélküli internet, s továbbképzéseken is részt vesznek a pedagógusok. Ettől a tanévtől bevezették az iskolában az elektronikus naplót, melyet a pályázati úton beszerzett laptopokkal jól tudnak vezetni.
Természetesen a pályázatokon
kívül is van élet: a Zirci Mentőállomás nemrégiben újraélesztési bemutatót
tartott a gimnáziumban, diákok, pedagógusok kipróbálhatták az életmentés
technikáját, amely soha nem lehet tudni, mikor jöhet jól az életben. Sok kérdés
is elhangzott a diákok részéről, melyre készségesen válaszoltak a helyszínre
érkező mentők.
Minden diák kipróbálta az elsősegélynyújtás technikáját, miután a zirci mentősök bemutatták azt (Fotó: Radics Péter)
Megismerhették a Szív-City
nevű alkalmazást is, melynek célja a segítségnyújtás
támogatása szívmegállás esetén, a helymeghatározást és a navigációt lehetővé
tevő okostelefonok lehetőségeinek felhasználásával. „Gyalogos segítségnyújtást
támogat olyan településeken, ahol a nagy népsűrűség miatt nagy valószínűséggel
tartózkodnak a közelben önkéntes segítségnyújtók, akik a mentő megérkezése
előtt a helyszínre érhetnek, és életmentő elsősegélyt nyújthatnak azoknak,
akiknek megállt a szíve.” (Google Play)
Halloween Bulit is rendeztek a Diákönkormányzat szervezésében tökfaragással, horrorbüfével, süteményversennyel, tornatermi bállal, ijesztgetős szobával. Sok diák bújt jelmezbe, kép sajnos nem készült, de tényleg félelmetes buli lehetett a suliban.
Nyílt napot tartottak, előtte körbevitték az iskola jó hírét a járásban, Balázsné Györek Zsuzsanna igazgató ilyenkor az első évfolyamos diákjait is magával viszi, hogy személyesen tudják elmondani tapasztalataikat a pályaválasztás előtt álló nyolcadikos kortársaiknak. Hol véradóként, hol színjátszóként, hol képzőművészeti kiállítás alkotóiként láthatjuk a bélás diákokat, a minap pedig ünnepélyesen feltűzték a szalagot a végzős tanulóknak.
A karácsonyi ünnepkör hangulata
elérte a III. Béla Gimnáziumot is. Már hagyomány az iskolában az adventi
koszorúkészítés, a szorgos kezek ezúttal is a diákok, pedagógusok, szülői
munkaközösség soraiból kerültek ki. A kreatív csapatmunka eredménye látható is
az iskola aulájában, szebbnél szebb koszorúk, ajtódíszek kínálják magukat, az
eladásukból befolyó bevételt a Szülői Munkaközösség a diákokra fordítja majd.
Az adventi koszorúkészítés a kreativitása mellett mindig egy nagyon jó közösségi program is (Fotó: III. Béla Gimnázium)
A szintén hagyományos, de most
egy kicsit rendhagyó karácsonyi koncertjüket december 21-én, 10.00 órától
tartják a bazilikában, melyen külső érdeklődőket is szeretettel látnak.
Amellett, hogy a zeneiskola pedagógusai megörvendeztetik az iskola közösségét
egy meghitt koncerttel, versek, beszédek, monológok is elhangoznak majd, egyik
pályázatuk pedig módot ad arra, hogy minden diáknak kerül valami az iskola
„családi karácsonyfája” alá.
Boldog Iskola a Gimi - 2018. október 1-jétől Boldog Iskola vagyunk – mondja Balázsné Györek Zsuzsanna igazgatónő. „Miért, ez eddig nem így volt?” – gondoltam magamban, hiszen nem szoktam látni szomorkás arcokat a gimnáziumban, mindig is a családias légkör uralkodott itt. Most azonban másról van szó, mint megtudjuk, a III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola a „Jobb Veled a Világ Alapítvány” által kiírt pályázaton elnyerte a BOLDOG ISKOLA címet. A pályázat célja, hogy a pozitív pszichológia kutatásainak eredményeire építve és annak módszereit alkalmazva a tanulók csoportosan és egyénileg ismerjék meg a boldogság fő összetevőit. „Arra törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.” (Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Jobb Veled a Világ Boldogságóra Program fővédnöke, klinikai szakpszichológus)
Kelemen Gábor