A bakony fővárosa
archívum - esemény
archívum - hírek
Online oktatás, írásbeli érettségi, virtuális ballagás
A középiskolákban május 10-ig továbbra is online oktatás van érvényben.
Közeleg az érettségi, a ballagó diákokat a ballagás napján ismét virtuálisan
tudják csak elbúcsúztatni. Körképünk második részében a zirci középiskolák
vezetőit kérdeztük.
– Most már lassan fél éve, hogy a középiskoláknak át kellett állniuk az
online oktatásra. Könnyebb volt-e megszervezni a tavaszi tapasztalatok tükrében
a távoktatást, és hogyan értékeli a tantermi oktatás november eleji
felfüggesztése óta eltelt időszakot?
Horváth Attila igazgató, PSZC Reguly Antal Szakképző Iskolája és Kollégiuma: – A digitális munkarendre történő átállásunk zökkenőmentesnek mondható, hiszen már volt tapasztalatunk is, illetve volt bő két hónapunk rákészülni. A tavalyi digitális osztálytermek többségét tovább lehetett vinni, a belépő 9. évfolyamosoknál pedig létrehozták oktatóink a kurzusaikat. A digitális munkarend véleményem szerint még az elméleti tantárgyak esetében sem tudja száz százalékban kiváltani a személyes találkozáson alapuló oktatást, de rengeteg tapasztalatot szereztünk (tanulók és oktatók is), melyet a későbbiekben is kamatoztatni tudunk.
Balázsné Györek Zsuzsanna, igazgató III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium, Technikum és AMI: – A tavaszi tapasztalatok után az idei tanévet már egy intézményi protokollal kezdtük, amibe beépítettük a hasznos tapasztalatokat, azokat a területeket, melyekre a tavaszi „első menet” világított rá. Szabályoztuk a platformokat, a kötelező kontaktórák számát, a hiányzások beírását/igazolását. Mi már tavasszal is egységesen a GoogleClass platformot használtuk, ettől ebben a tanévben sem tértünk el. A kontaktórák három fajta felületen zajlottak. A tanulók és a tanárok is egyre enerváltabban végzik az online feladataikat. Mindkét fél részéről elmondható: aki lelkiismeretesen végzi a dolgát, az online módon is ugyanígy áll a feladataihoz, aki viszont hajlamos volt a jelenléti oktatás alatt is megfeledkezni a feladatairól, az az online tanítás/tanulás alkalmával teljesen leszakadt, munkája értékelhetetlenné vált. Ezeket a tanulókat (szerencsére csak nagyon kevesen voltak) is próbáltuk elérni valamilyen módon.
– A gyakorlati oktatás megvalósítása hogyan történik az online térben?
Balázsné Györek Zsuzsanna: – A gyakorlati oktatás online módon addig működött hatékonyan, míg a szakmai feladatokat meg lehetett oldani otthoni körülmények között. Minden szakmát oktató tanár úgy alakította a tanmeneteit, hogy ez megvalósulhasson. A szakmai igényességet elősegítette az online módon átadható elméleti anyag mennyisége, ezen a téren talán előrébb is tartunk az elvártnál. 2021. január 4-től iskolánkban az egészségügyi előírások teljes betartásával a szakmai gyakorlati órákat jelenléti formában tartottuk meg órarendünk módosításával és a közismereti tantárgyakat tanító tanárok együttműködésével.
Horváth Attila: – A legnagyobb nehézség a gyakorlati oktatás területén jelentkezett. Bár március 8-ig tanulóink kiscsoportokban (max. 10 fő) részt vehettek gyakorlati foglalkozásokon (mind külső, mind belső képzőhelyen), addig március 8-tól ez sem volt lehetséges. A gyakorlati oktatást is kénytelenek voltunk áthelyezni a digitális világba. Természetesen nem elvárható, hogy minden tanulónak, családnak legyen otthon minden szükséges eszköz a szakma gyakorlásához, ezért jellemzően projektfeladatokat, műveletterveket, rajzokat kellett készíteniük, értelmezniük. Gyakorolhatták a jegyzőkönyvek készítését, kitöltését.
– Ha csak ebben a tanévben bő egy hónapra is, de május 10-én
visszatérhetnek pedagógusok, diákok az intézménybe. Várják már a tantermi
oktatás újraindulását?
Horváth Attila: – Mindenki nagyon várja már, hogy a járványhelyzet lehetővé tegye a visszatérést. A szorgalmi időszak végén a 9. évfolyamos szakképzős iskolásokra pedig még vár az ágazati alapvizsgájuk, melyre a felkészülést nagyban segítené a jelenléti oktatás.
Balázsné Györek Zsuzsanna: – Személy szerint én nagyon várom, hogy újra együtt legyünk tanulóinkkal, mert a tanítás/tanulás így a leghatékonyabb. Viszont tapasztalatom szerint a diákok már nem szeretnének visszajönni ebben a tanévben, aminek valószínűleg pszichológiai háttere van.
– A főszabály szerint az érettségin idén csak írásbeli vizsgák lesznek,
gyakorlati és szóbeli vizsgák jellemzően nem. Mikor kerül sor intézményükben az
érettségire és hogyan készülnek rá?
Milyen óvintézkedéseket alkalmaznak majd a vizsgák idején?
Balázsné Györek Zsuzsanna: – A központi utasításoknak megfelelően
szervezzük az érettségi vizsgákat, lassan már rutint szerzünk ebben, hiszen túl
vagyunk már a központi felvételin és a művészeti alkalmassági vizsgán is. Az
egészségügyi óvintézkedések maximális betartására törekszünk. Az írásbeli
érettségik május 3-20-ig fognak tartani iskolánkban. A tanárok felügyeleti
beosztását összeállítottuk. A vizsgatermekben a maximális főt 10-re korlátoztuk.
Az ültetésnél vigyázunk a
Horváth Attila: – A május 3-ai héten kezdődnek az érettségi vizsgáink, mint bárhol az országban, lesz testnevelés tárgyból is vizsgázó, akinek gyakorlati és szóbeli vizsgán kell bizonyítania tudását. Az óvintézkedések a tavalyihoz hasonlóak lesznek az idei vizsgaidőszakban is. Kötelező kézfertőtlenítést és testhőmérséklet-mérést követően lehet az iskolába belépni, maszk használata az intézményben történő közlekedés, várakozás alatt kötelező lesz, írásbeli közben nem kötelező. Szakmai vizsgáink május 10-én kezdődnek, itt írásbeli és gyakorlati vizsgatevékenységeket bonyolítunk le, a szóbeli nem kerül megszervezésre. A vizsgadokumentumok érintése oktatóink által kesztyűben történik, illetve az írásbeli dolgozat 24 órás „pihentetés” után adható át a javítónak. Az írásbeli érettségi dolgozatok megtekintésére is a szokásos 1 nap helyett 2 áll rendelkezésre, ekkor a vizsgázó oldalanként fényképet készíthet a dolgozatról, észrevételeit írásban küldheti el.
– Az idén érettségiző diákok jóval hosszabb időre szorultak az online
oktatási térbe, mint a tavaly végző társaik. Hátrányosabb helyzetben vannak ők a
vizsgákra való felkészülést illetően?
Horváth Attila: – A jelenléti oktatást nem tudja kiváltani a digitális oktatás, de oktatóink mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vizsgázókból kihozzák a legtöbbet. Tekinthető hátrányosabbnak a helyzetük, de jelenleg az egészségünk, illetve a vírus terjedésének megállítása a legfontosabb.
Balázsné Györek Zsuzsanna: – Természetesen a tantermi környezet hatékonyabb oktatást tesz lehetővé. Főleg a kevésbé motivált tanuló került hátrányosabb helyzetbe. A motivált tanulók kihasználták az iskolánk által nyújtott érettségire felkészítő kiscsoportos foglalkozás lehetőségét is tantermi keretek között, amíg ezt a járványhelyzet lehetővé tette. Azok a tanulók, akik nem képesek önállóan tanulni, hátrányba kerültek az önállóan tanulni tudó társaikkal szemben, amit mi próbáltunk kompenzálni.
– November 11. óta folyamatosan lehet szervezni iskolai, kiscsoportos konzultációkat az érettségire való felkészülés jegyében. Volt-e lehetőség erre iskolájukban, és ha igen, milyen gyakori volt eddig ennek igénybevétele?
Balázsné Györek Zsuzsanna: – Volt konzultációra lehetőség. Akiknek komoly céljaik voltak, éltek is ezekkel a lehetőségekkel, heti rendszerességgel a gimnáziumi és művészeti képzésben egyaránt. Minden héten heti 4-4 tanórát ajánlottunk fel tantárgyanként végzőseinknek a kötelező érettségi tárgyakból (magyar, matematika, történelem, idegen nyelvek) és az érettségi előkészítőre járó tanulóink is konzultálhattak személyesen (pl.: biológia, földrajz). Ezúton köszönöm kollégáimnak, hogy a nagy leterheltségük mellett is vállalták ezeket a felkészítő foglalkozásokat a többi tanórájuk mellett!
Horváth Attila: – Szakképző intézményként ránk az ITM Egyedi Miniszteri Határozata volt az irányadó, melyben a személyes jelenlétű konzultációk tartása nem volt megengedett, így a „plusz” segítséget is az on-line térben vehették igénybe tanulóink. A legújabb, április 16-án kapott egyedi miniszteri határozat alapján tarthatunk kiscsoportos konzultációkat a végzősöknek az egészségvédelmi intézkedések szigorú megtartása mellett. A konzultációk keretében mind elméleti, mind gyakorlati foglalkozásokon részt vehetnek végzős tanulóink.
– A tavalyi hasonló helyzethez képest változás, hogy az előrehozott
érettségiket megtartják. Amennyiben éltek ezzel diákjaik, erre mikor kerül sor
intézményükben?
Horváth Attila: – Intézményünkben nem lesz előrehozott érettségi.
Balázsné Györek Zsuzsanna: – Az előrehozott érettségi egy diák életében nagy lehetőség. Idén idegen nyelvekből és informatikából 25 fő 10. és 11. évfolyamos tanulónk jelentkezett előrehozott érettségire. Érettségi vizsgájukra a végzősökkel együtt kerül sor.
– Ahogy tavaly is, úgy idén is meg kell szervezni a szóbeli vizsgákat
azon tantárgyak esetében, amelyek középszinten csak szóbeli vizsgarésszel
rendelkeznek. Vannak-e ilyen tantárgyak az érettségin, és ha igen, ezekre a
szóbeli vizsgákra mikor kerül sor?
Balázsné Györek Zsuzsanna: – Testnevelés tantárgyból középszinten 2 érettségizőnk van, akik június 17-én vizsgáznak; valamint van egy olyan tanulónk, akinek engedélyeztem, hogy az írásbeli vizsgarészt szóbelivel válthassa ki. Ő június 23-án vizsgázik.
Horváth Attila: – Mint említettem, testnevelésből lesz gyakorlati és szóbeli vizsga június 14-én, illetve ekkor szervezünk szóbelit azok számára, akik az írásbelin elérték a 12 százalékot, de a 25 százalékot nem.
– A ballagással kapcsolatban van-e már valamilyen információjuk? A
tavalyi év mintájára várhatóan idén is virtuális búcsúztatásra kerülhet sor?
Horváth Attila: – Ebben az évben sem tudunk hagyományosnak tekinthető ballagást tartani, de készülünk az on-line térben a végzősöktől való búcsúzásra.
Balázsné Györek Zsuzsanna: – Sajnos idén is csak virtuális búcsúztatásra van lehetőségünk május 1-jén 10.00 órakor, a ballagás napján. Szeretném megköszönni a Stúdió KB munkatársainak, hogy az elmúlt évhez hasonlóan segítenek ennek a felvételében! Diákjaink javaslatára gondolkodunk azon is, hogy amennyiben a járványhelyzet megengedi, június végén, az évzárókor megtartjuk a végzőseink ballagását.
– Van-e arról számadat, és ha igen, publikus-e, hogy intézményük
pedagógusainak milyen volt eddig az oltási hajlandósága?
Balázsné Györek Zsuzsanna: – Az iskola dolgozóinak több mint 90 százaléka már megkapta az első oltást.
Horváth Attila: – Ilyen felmérés nem készült, mindenkinek a saját döntése volt, hogy élt-e a soron kívüli oltás lehetőségével.
Kelemen Gábor
Körképünk első részében az általános iskola és az óvoda vezetőjét kérdeztük,
erről ITT olvashatnak.