A bakony fővárosa
archívum - esemény
archívum - hírek
Megüresedtek az iskolapadok, de az oktatás folyamatos
Körkép
a digitális oktatás zirci iskolákban történő megvalósításáról
Több
mint három hét telt el azóta, hogy az iskolákban a járványhelyzet miatt
bevezetésre került a digitális oktatás. A tavaszi szünet előtt körkérdéssel
kerestük meg a zirci iskolák igazgatóit, hogyan valósítják meg a távoktatást
intézményükben.
–
Gördülékeny volt az átállás a digitális oktatásra, vagy sok akadályt kellett
leküzdeni?
Horváth
Attila igazgató, PSZC Reguly Antal Szakképző Iskolája és Kollégiuma: – A miniszterelnök
március 13-ai esti bejelentése után március 14-én, szombaton rendkívüli
munkaértekezletet tartott a Centrum vezetése az irányítása alatt lévő
tagintézmények vezetőinek a bevonásával, ahol a digitális oktatás
előkészítésével és megszervezésével kapcsolatos feladatokat ismertette.
Létrejött egy Operatív Munkacsoport, melynek tagjai a Centrum teljes vezetése
és a tagintézmények vezetői. Március 16-án reggel rendkívüli nevelőtestületi
értekezlet keretében ismertettem a kollégákkal az új munkarend formáját, az
ezzel kapcsolatos kérdéseket megvitattuk. A hét első két napjában létrehoztuk
az egyes képzések, a tanárok óráihoz tartozó kurzusokat, minden tanár és diák
létrehozta a rendszer működéséhez szükséges Google-fiókokat. Március 18-tól
teljesen átálltunk az új rendszerre. A kezdeti nehézségeket leküzdöttük, mára
már minden pedagógus önállóan, otthonról végzi a munkáját. Természetesen
intézményünk nyitva van, kollégáink szükség esetén igénybe vehetik az iskola infrastruktúráját.
Balázsné
Györek Zsuzsanna igazgató, III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és
Alapfokú Művészeti Iskola: – Már március 15-én kitaláltuk a rendszergazdával,
hogy GoogleClass és ZOOM platformokat fogunk használni, a március 16-i
értekezleten ezt a nevelőtestület elfogadta és már azon a napon el is kezdte
mindenki a munkát. Diákjainkat és szüleiket a Kréta rendszeren keresztül és a
honlapon tájékoztattuk. Gördülékenyen vette minden érintett az átállást.
Azoknak a diákoknak és tanároknak, akiknek nem volt meg az otthoni eszközellátottság,
kölcsönöztünk iskolai gépeket erre az időszakra.
Burján
István igazgató, Zirci Reguly Antal Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános
Iskola:
– Senkinek nem volt zökkenőmentes, a tanárok, a diákok és a szülők is
felkészületlenek voltak a digitális oktatásra. Két napot kaptak az általános
iskolák, hogy a feladatot megoldják. Ez hihetetlen kevés idő. Mindezek ellenére
a feladat megoldására gyorsan megszületett a mindenki számára elfogadható
akcióterv. Nehezebb helyzetben az alsó tagozat volt, ők gyakorlatilag csak
szülői segítséggel tudják megoldani a digitális oktatást. Az 5. osztályban is
csak most kezdődött az informatika tantárgy és a gyerekek itt sem rendelkeztek
még elektronikus címmel (koruk miatt még nem is lehetséges), itt is lassabban
történt az átállás. Voltak tanulóink, akik nem rendelkeztek megfelelő eszközökkel,
internet-eléréssel. Ők eleinte papíron kapták az anyagokat. Mára náluk is
megoldódott az elektronikus elérés.
–
Hogyan zajlik a digitális oktatás intézményükben?
Balázsné
Györek Zsuzsanna:
– Az első héten még több kolléga is bejött, itt tudtunk egymásnak segítséget
nyújtani. Már a március 16-i értekezleten megállapodtunk abban, hogy az iskolai
órarendhez ragaszkodunk. A tanulók csak abban az időben kapnak feladatokat,
akkor van lehetőség a videokonferenciára. Nap, mint nap adjuk a feladatokat,
mindig csak annyit, ami a tanóra elvárása lenne. Próbálunk törekedni a
mértékletességre, figyelembe venni azt, hogy ne terheljük túl a tanulókat, ne
támasszunk eléjük megvalósíthatatlan követelményeket. A végzős osztályoknál
nagyon fontos az érettségire, szakmai vizsgára való felkészítés. Szerencsére
ebben az időszakban általában már az ismétlés zajlik, ami a digitális
oktatásban tökéletesen megvalósítható.
Burján
István:
– Iskolánk honlapján keresztül. Ide kerülnek fel heti bontásban az órarendben
szereplő órák számának megfelelően a tananyagok. Több csoportban felépítésre
kerültek online tantermek. Mivel erre talán legegyszerűbb és legelérhetőbb a
Google Classroom (az informatika tagozatos csoportokban már amúgy is
alkalmazott volt a használata), kézenfekvő volt ennek használata. További
alkalmazásokat is használunk az adott feladatok megoldására: Facebook zárt
csoportok (alsó tagozat), Messenger, Viber, Microsoft Teams, Discord, Linoit,
Padlet, Youtube csatorna, Kréta, Open Board, Quizlet, Redmenta, LearningApps,
Okosdoboz… alkalmazások, amelyek már korábban is használatban voltak. Több
tantárgy esetében óriási segítség, hogy a Mozaik megnyitotta oldalait.
Horváth
Attila:
– Fontos volt a diákok és a tanárkollégák munkájának a védelmében az intézményi
egységesség és követhetőség. A munkacsoport minden nap online
konferencia-megbeszélést tart. Ennek jegyében a centrum vezetői által
kidolgozott egységes eljárásrendnek megfelelően történt a digitális oktatásra
történő sikeres átállás. Intézményünkben online osztálytermekben – Google
Classroomban – történik a munka, de az oktatás adminisztrációja a szülő és
gyermek által jól ismert KRÉTA elektronikus rendszerben is követhető. Tanáraink
az órarend szerinti napokon küldik meg a tananyagokat a tanulóknak, a digitális
tananyagok tanári magyarázattal vannak kiegészítve. A számonkérés is e
felületen történik. Természetesen a tanárok és diákok a hatékony tanulás és
kapcsolattartás érdekében – a Google lehetőségein túl – egyéb programokat is
használhatnak és a visszajelzések szerint használnak is. Ezek, a teljesség igénye nélkül: Online kommunikációra a
ZOOM, a feladatok készítése szövegekhez az InsertLearning, a feladatlapok
készítésére a Redmenta, az ismétléshez jól használhatóak a LearningApps
programok.
A szakképző iskola digitális tanterme
–
Biztosított a digitális oktatás informatikai háttere?
Burján
István:
– Tanári oldalról igen, tanulói oldalról nem feltétlen megfelelő minden
feladathoz az informatikai eszköz. (Elromlik, elavult, nincs anyagi fedezet az
internet-elérésre, egy géppel sokan szeretnének dolgozni.)
Horváth
Attila:
– A digitális munkarendre történő átállás egyik legelső, központi feladata
volt, hogy az intézményeink felmérjék a diákok
digitális eszközeinek a lehetőségeit. Elmondható, hogy ez a felmérés nagyon
kielégítő eredményt mutatott, ahol szükséges volt, ott az intézményünk
biztosított eszközt a diákok számára (9 tanuló kapott iskolai laptopot), vagy
annak lehetőségét, hogy a higiéniai szabályok betartása mellett az iskolában
tanulhassanak. Ez utóbbit nem vették igénybe iskolánk diákjai. Tanáraink
rendelkeznek az iskola által biztosított laptopokkal, az internet mindenki
otthonában elérhető. További segítség, hogy a mobilszolgáltatók is ingyenes
adatforgalmat biztosítanak az előfizetőik részére.
Balázsné
Györek Zsuzsanna:
– Szerencsére diákjaink és kollégáink zöménél az informatikai háttér
otthonukban is biztosított, akik nem rendelkeztek megfelelő ellátottsággal,
azoknak az iskola erre az időszakra kölcsönzött gépeket. Művészetis diákjainknak
jogtiszta szoftvereket is tudtunk telepíteni számítógépeikre.
Az egyik gimnáziumi csoport feladatos felülete
– Milyen
nehézségekkel kell szembenézni a távoktatás során?
Horváth
Attila:
-
Balázsné
Györek Zsuzsanna:
– A legnagyobb nehézséget talán a személyes kontaktus hiánya jelenti. Fontos
lenne az azonnali visszacsatolás. A tanításban nagyon fontos, hogy együtt
éljünk tanítványainkkal, érezzük rezdüléseiket, lássuk a szemüket, a
nonverbális jeleket, a hangulatukat. Fontos lenne az azonnali segítségnyújtás
még akkor is, amikor a diák nem is tudja, hogy segítségre, iránymutatásra volna
szüksége.
Burján István: – Tanári oldalról nézve vannak tanulók,
akik elérhetetlenek, így például a lakásotthonban nincs elég megfelelő eszköz,
esetleg a tanulók nem reagálnak a levelekre, így nem értékelhető az elvégzett
munka. Tanulói oldalról a nem megfelelő eszköz a feladatokhoz. Nem minden
esetben elegendő az okostelefonok használata, mert nincs alkalmazás, amivel a
feladat megoldható. Sok feladatot kell megoldani, nehezen tudják beosztani az
időt, nem mernek segítséget kérni. Sok esetben a használt alkalmazások
leterheltek, esetleg nem elérhetőek, hosszabb ideig tartó használat esetén fizetősek.
Tanár és tanuló is naponta 10-12 órát tölt a
számítógép előtt.
Az általános iskolában is a Google Classroom programot alkalmazzák, amely már az informatika tagozatos osztályokban egyébként is használatban volt. Húsvéthoz közeledvén egy játékos képgyűjtő feladatot is kaptak a diákok
–
Hátrányt jelent az oktatásra nézve a rendkívüli helyzet, esetleg származik
ebből bármiféle előnyük?
Balázsné
Györek Zsuzsanna:
– A digitális oktatás tapasztalatait a későbbiekben fogjuk feldolgozni.
Folyamatosan érkeznek a visszajelzések, amik általában pozitívak.
Burján
István:
– Hátrányt jelent, de van előnye is.
Horváth
Attila:
– Nyilvánvaló, hogy ez az új munkarend mindenki számára új kihívásokat jelent,
de minden segítséget megadunk mind a tanulóknak, mind a tanároknak. Új
szemléletre van szükség, hogy sikeres legyen az oktatás ebben a formában, a
klasszikus módszereket le kell cserélni újakra, a számonkérés módjai is
alapjaiban változnak meg. A digitális kompetenciája mindenkinek fejlődik a
digitális munkarendben, mely kompetencia a szakképzés új rendszerében is
előtérbe kerül a következő tanévben. Biztos vagyok benne, hogy a most
alkalmazott digitális oktatási lehetőségek a veszélyhelyzet végeztével több
pedagógus estében továbbra is használatban maradnak. Készítés alatt van egy-egy
kérdőív a szülők és a tanulók részére, melyben a digitális munkarenddel
kapcsolatos problémákra szeretnénk fényt deríteni. Fontosnak tartjuk, hogy
sikeres legyen a digitális munkarendben folytatott munkánk, ezért lényegesnek
tartjuk, hogy legyen visszajelzésünk az új rendszerről, szükség esetén
változtassunk azon.
A két
középiskola esetében arra is kitértünk, hogy a gyakorlati oktatást hogyan
sikerül megvalósítani.
Balázsné
Györek Zsuzsanna:
– A szakmai gyakorlati tárgyainknál (művészeti képzés) az otthoni munkavégzés
szerencsére megvalósítható. A munkafázisokat diákjaink befényképezik, elküldik,
a tanár erre reagál, segítséget nyújt, korrigál (mint az órán is). Szerencsére
nagyon jól működik a tanár-diák kommunikáció. Lelkesek diákjaink és tanáraink
is. Azt azért megemlíteném, hogy a digitális oktatás a szakmai tárgyaknál is
jóval nagyobb leterhelést jelent a pedagógusoknak, mint az iskolai munka.
Horváth
Attila:
– Iskolánkban a gyakorlati oktatást két részre lehet osztani: egyrészt zajlik
gyakorlati oktatás tanműhelyünkben, itt teljesen áttértünk a digitális
oktatásra, a tanulók jellemzően projektfeladatokat kapnak, ezeket oldják meg.
Például cukrász és szakács tanulóink otthon, tanári útmutatás alapján, illetve
szülői segítség, felügyelet mellett készítenek ételeket, melyeket fotóval
dokumentálnak. Másrészt a duális szakképzés keretében külső képzőhelyeken lévő
tanulóink gyakorlati oktatását is meg kell oldani. Ez történhet a korábbiak
szerint, amennyiben a képzőhely biztosítani tudja a higiéniás előírásokat és
erről nyilatkozik is; illetve történhet digitális munkarendben,
projektfeladatok megoldásával.
Projektfeladatot kaptunk a Reguly Antal
Szakképző Iskolából, az alábbi képsor pedig azt illusztrálja, hogy a művészeti
képzést is meg tudják valósítani digitálisan a III. Béla Gimnáziumban
„Finom rajz! Nem lehet, hogy a cserép
gallérja és teste nem olvad ennyire össze?” – szól a
művésztanár értékelése a diák által elküldött vázlatra, és szintén rajzzal
illusztrálja, hogyan képzeli el. Majd az útmutatás alapján elkészül az alkotás.
–
Mettől meddig tart a tavaszi szünet az iskolában?
Burján
István:
– Április 9-től április 15-ig tart a tavaszi szünet. Ebben az időben nincsenek
feladatok a tanulók számára. Szeretnénk, ha a tanulóink, a szülők és a tanárok
is pihenéssel töltenék a hetet.
Horváth
Attila:
– A tavaszi szünet iskolánk munkaterve alapján változatlanul április 9-től
április 14-ig tart.
Balázsné
Györek Zsuzsanna:
– A tavaszi szünet április 9-től április 14-ig tart. Ezen idő alatt kértem a
kollégákat és a diákokat is, hogy pihenjenek, kapcsolódjanak ki és tegyék félre
egy kicsit az iskolai munkát.
Végül egy szösszenettel zárjuk cikkünket,
amely bizonyítja, hogy Kelemen Marcel tanár urat, a III. Béla Gimnázium
művészetis pedagógusát digitális oktatási módszereiben humorérzéke sem hagyta
cserben.
Tanulói kérdés: "Kaphatok még másfél
órát?"– képes válaszom csatolva.
Kelemen Gábor